Wpływ Lean Management na kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa

Lean Management to zbiór zasad mających na celu ograniczenie marnotrawstwa wszelkich procesów, prac i surowców, które nie niosą za sobą bezpośrednich wartości. Lean Management nie odnosi się wyłącznie do pracy na produkcji, ale dotyczy całej filozofii funkcjonowania firmy. Zatem w jaki sposób Lean Management wpływa na kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa?

FILOZOFIA LEAN

Filozofia Lean ma swoje korzenie w przedsiębiorstwach azjatyckich, funkcjonujących w pierwszej połowie XX w. Japońskie firmy znane są z wysokiej kultury pracy. Lean Management to coś więcej niż zasady. Ta koncepcja zarządzania nie działa skutecznie, jeśli pracownicy nie identyfikują się celami i zasadami funkcjonowania przedsiębiorstwa. Skuteczny Lean Management zachodzi wyłącznie wtedy, kiedy pracownicy są zaangażowani w procesy organizacyjne. Na czym więc polega optymalizacja procesów zarządzania? Pomimo skomplikowanej nazwy, Lean Management opiera się na niezwykle prostych fundamentach:

  • W odpowiedzi na popyt dążymy do oferowania jak najlepszej jakości produktów. Nie produkujemy za dużo i nie marnotrawimy materiałów.

  • Dbamy o przejrzystość pracy i eliminujemy odpady (procesy i surowce, które nie dodają wartości produktowi końcowemu). Stosujemy systemy wykrywania błędów.

  • Nieustannie dążymy do doskonałości (jap. kaizen). Dotyczy zarówno kadry kierowniczej, jak i pracowników.

NARZĘDZIA LEAN MANAGEMENT

Lean Management daje nam wiele praktycznych narzędzi służących usprawnianiu pracy i optymalizacji kosztów w organizacji jak na przykład:

  • 5S,

  • Kaizen,

  • Kanban,

  • SMED,

  • TPM,

  • VSA, 

  • Six Sigma,

  • Poka-yoke,

  • Heijunka,

  • DFMA.

Wymienione skróty odnoszą się do swego rodzaju zasad i procesów, przy użyciu których, firma zoptymalizuje procesy produkcyjne i organizacyjne. Zastosowanie poszczególnych narzędzi Lean zależy od branży i struktury przedsiębiorstwa.

LEAN A KULTURA ORGANIZACYJNA

Lean Management to koncepcja zarządzania, w której uwzględnia się zarówno wysoką wartość kadry zarządzającej, jak i kapitał, którym jest kadra pracownicza na niższych szczeblach organizacyjnych. Silne przywództwo to charakterystyczna cecha Lean. Kadra zarządzająca wizualizuje oraz formułuje cele i misje przedsiębiorstwa oraz stale monitoruje zachodzące w nim procesy. Zarządzanie odbywa się z poszanowaniem ludzi i środowiska. Osobiste zaangażowanie pracowników w wykrywanie i eliminowanie niedoskonałości zachodzących w poszczególnych procesach jest tutaj kluczem do sukcesu. Wielu kierowników i menedżerów nieświadomie stosuje narzędzia Lean w swojej codziennej pracy. Jednak aby podnieść skuteczność i efektywność zarządzania, warto podjąć się specjalistycznego szkolenia. Lean Management to tematyka niezwykle złożona, jednak jej wdrożenie w oparciu o już istniejące fundamenty, może usprawnić dotychczasowe działania i przynieść nowe korzyści dla firmy.

Brak komentarzy